Meditācijas prakses skolā palīdz uzlabot bērnu sociāli emocionālo veselību
"Ja katram astoņus gadus vecam bērnam tiktu mācīta meditācija, mēs varētu
paaudzes laikā novērst vardarbību pasaulē"
/Dalailama/
Iedomājieties, ja meditācijas prakses būtu skolas priekšmets katra bērna skolā ...
Nekas cits nav vajadzīgs, lai saprastu, cik atšķirīga var būt katra iekšējā pasaule! Ja katrs bērns spētu pieslēgties apziņas okeānam, kas caurstrāvo visu,- tad vēlme nodarīt ļaunumu izzustu. Meditācija ļauj caur patiesības pieredzi atklāt, kas mēs patiesībā esam.
Psiholoģe Baiba Kalnciema, ņemot vērā vairāku gadu praksi darbam skolā uzskata, ka šobrīd daudziem psihologiem, izglītības iestādēm un to pedagogiem ir liels izaicinājums risināt dažādo skolēnu uzvedību. It sevišķi uzvedības grūtības tiek novērotas pusaudžu vidū. Pusaudžus raksturo impulsīva un antisociāla uzvedība, konflikti, verbāla un fiziska agresija, zems emocionālais briedums, zemi empātijas rādītāji, viduvējas saskarsmes spējas ar vienaudžiem, un tas ir cieši saistīts ar skolas
trauksmi un emociju regulācijas grūtībām.
Mūsdienu sabiedrības problēma ir tā, ka mēs pastāvīgi esam ierauti sevī. Mēs esam tik aizņemti ar darbu un sabiedriskām aktivitātēm, ka nekad neizmantojam laiku, lai uzzinātu, kas patiesībā ir/atrodas mūsu esības centrā.
" Meditācija ļauj caur patiesības pieredzi atklāt, kas mēs patiesībā esam. "
Lielākā daļa no mums iemācās būt kaut kas tāds, kāds patiesībā neesam. Mēs iemācāmies pielāgoties, pieņemt un ievērot sociālās normas. Mēs iemācāmies, kā "nēsāt" maskas citu cilvēku priekšā, aizmirstot būt patiesi pret sevi. Mēs iemācāmies būt sava ego vergi. Mēs kļūstam tik labi, lai bēgtu no sevis, ka mēs vairs nespējam noņemt nēsāto masku, jo tā mums tagad ir kļuvusi pārāk ērta.
Tāpēc mēs turpinām nodot sevi un ļaujam savam ego klīst. Mēs kļūstam nejutīgi pret pasauli un katru dzīvo lietu, kas tajā dzīvo, eksistē. Mēs pārdodam savu dvēseli ilūziju dēļ. Daudziem no mums nav cerību atgriezties kontaktā ar sevi, jo viņi ir aizbēguši pārāk tālu...
Kā būtu, ja mēs nekad nebēgtu no sevis? Kā būtu, ja mēs jau no mazotnes iemācītos būt mierā ar sevi?
" Lielākā daļa no mums iemācās būt kaut kas tāds, kāds patiesībā neesam. "
Psiholoģe Baiba Kalnciema uzskata, ka, ja skolās mācītu meditāciju (kā par laimi tas jau notiek daudzās Āzijas valstīs), bērni spētu atklāt savas aizraušanās, intereses un radošo potenciālu. Viņi kļūtu drošāki un nebaidītos pieņemt lēmumus. Viņi iemācītos
dzīvot pašreizējā brīdī, tā vietā, lai vienmēr gribētu sasniegt vietu, kur viņi neatrodas.
Meditācija daudziem no mums ir palīdzējusi saprast mūsu dzīvi. Mēs savienojamies ar savu dvēseli, un tas ļauj mums tuvoties un sasniegt mūsu dzīves mērķus. Bērni, kas regulāri praktizē meditāciju, ir mazāk pakļauti stresam, satraukumam un slimībām. Viņiem izdodas izveidot ciešākas saites ar visiem cilvēkiem kā arī viņiem ir nepieciešams mazāk sacensties ar saviem vienaudžiem.
Baiba Kalnciema uzskata, ka ir svarīgi spēt dot bērniem dāvanu, kas būtu izpratne par sevi. Psiholoģe cer, ka kādu dienu meditācijas prakse kļūs tikpat izplatīta kā zobu tīrīšana. Daudzi klīniskie pētījumi ir parādījuši, ka meditācija palielina smadzeņu garozas biezumu, aizsargā ķermeni no slimībām un ievērojami uzlabo uzmanību un koncentrēšanos.
" Meditācija palielina smadzeņu garozas biezumu, aizsargā ķermeni no slimībām un ievērojami uzlabo uzmanību un koncentrēšanos. "
Amerikas Sirds asociācija pārbaudīja 201 cilvēku, ieskaitot vīriešus un sievietes, ar koronāro sirds slimību un sadalīja tos divās dažādās grupās: viena daļa piedalījās meditācijas programmā (MP) savukārt otra veselības izglītības programmā. Pēc
sešiem gadiem MP grupa uzrādīja sirdslēkmes un insulta riska samazinājumu par 48%. Goyal & Singh et al. savā pētījumā iekļāva 3515 dalībniekus. Viņi piedalījās dažādās meditācijas programmās un noslēdzot šo pētījumu vairākumam dalībnieku tika
novērotas trauksmes, depresijas un sāpju samazināšanās.
Tie ir tikai pāris pētījumi, kas atspoguļo labvēlīgo meditācijas ietekmi uz personību un viņa ikdienu. Vai mēs spējam iedomāties tos labumus, ko varētu nodot nākamajām bērnu paaudzēm, ja viņi regulāri praktizētu meditāciju... Ieguvumi būtu ārkārtēji!
Mums jādara viss iespējamais, lai meditācijas nonāktu skolās, jo, ja mēs vēlamies iemācīties dzīvot mierā ar citiem, mums vispirms ir jāatrod miers sevī.

Katrs punkts nav izvērsts, bet par tiem varam parunāt dziļāk individuālajās sesijās, trešdienu attiecību vakaros vai sestdienu vīru grupās. Galvenais ir nevis "ilgas" attiecības, bet laimīgas attiecības! KOMUNIKĀCIJAS TRŪKUMS Nesen veicu aptauju sekotāju vidū, un lielākā problēma attiecībās bija tieši komunikācijas trūkums un grūtība komunicēt bez konfliktiem vai citām sekām. Mēs, vīrieši, nereti sagaidām, ka sieviete pati sapratīs, kas ar mums notiek, vai uzskatām, ka sarunas par emocijām ir nevajadzīgas. Tas pats notiek arī otrādāk. Taču bez atklātas un godīgas sarunas attiecības nevar attīstīties veselīgā virzienā.